Studie viser at reisende i økende grad er bevisste på reisens miljøpåvirkning

Antall gjester som søker bærekraftige hoteller har nesten doblet seg i løpet av det siste året. Rapporten fra Booking.com understreker samtidig viktigheten for virksomheter å kommunisere hvilke gjestehandlinger som utgjør en bærekraftig reise.

  • 68% bekrefter at det er mer sannsynlig at de velger et miljøvennlig virksomhet
  • 46% av globale reisende betrakter seg allerede som en bærekraftig reisende

56% anser det å overnatte på et miljøvennlig virksomhet som den viktigste delen av en bærekraftig reise. For godt over en tredjedel betyr det å spare vann ved å gjenbruke håndklær og sengetøy (38%) og å bevare miljøet ved å redusere bruk av varer som sjampo, såpe, tannbørste, barberhøvel (35%). For mange er en bærekraftig reise også synonymt med en mer autentisk, lokal opplevelse. 38% oppfatter kjøp av lokalproduserte produkter som bærekraftig, mens 36% vil velge en miljøvennlig overnatting fordi den gir en mer lokal opplevelse.

Årsaker til valg av miljøvennlig overnatting:

  • For å bidra til å redusere miljøpåvirkning (52%)
  • De gir en mer lokal opplevelse (36%)
  • De behandler lokalsamfunnet bedre (31%)
  • De støtter lokal virksomhet ved å tilby mer lokal/økologisk mat (30%)

Begrepet «bærekraftig reise» har ulik betydning for mange, men det er tydelig at overnattingsstedet spiller en stor rolle for reisende.

Topp 5 viktigste grønne/miljøvennlige rutiner når overnatting vurderes:
- Solenergi 67%
- Bærekraftig vannsystem 43%
- Spareskylling/redusert trykk i toaletter/dusj 36%
- Økologiske restauranter/matalternativer 31%
- Kildesortering på rommet 29%